NRC Handelsblad en NRC.Next verliezen op een werkdag elke drie minuten een lezer. Dat zegt de nieuwe uitgever van de NRC, Hans Nijenhuis. Ook hebben beide kranten een nieuwe nieuwe hoofdredacteur. Het is de belg Peter Vandermeersch. Het is voor het eerst dat een buitenlander hoofdredacteur wordt bij een Nederlands dagblad. Op dit moment zwaait hij nog de scepter bij de Belgische krant De Standaard.
Vandermeersch volgt Birgit Donker op die na een onoplosbaar conflict met de nieuwe eigenaar van de krant het veld moest ruimen. Dat de redactie van NRC hem ziet zitten, bleek wel toen hij de overgrote meerderheid aan stemmen kreeg. Bij de Standaard had Vandermeersch veel aandacht voor marketing van het dagblad. Zo werd hij in 2007 uitgeroepen als ‘marketeer van het jaar’. Peter Vandermeersch is 49 jaar.
Door de sterk teruglopende abonnementen bij NRC heeft de krant gekozen voor een goede reclame vakman. De redactie heeft aangegeven dat ze niet bang is dat er met de journalistieke integriteit van beide dagbladen gerommeld gaat worden. “Hij is in de eerste plaats een journalist,” aldus de NRC redactie.